It's the journey that matters in the end - Reisverslag uit Perth, Australië van Anna Wouters - WaarBenJij.nu It's the journey that matters in the end - Reisverslag uit Perth, Australië van Anna Wouters - WaarBenJij.nu

It's the journey that matters in the end

Door: Anna Wouters

Blijf op de hoogte en volg Anna

05 Februari 2014 | Australië, Perth

Lieve allemaal,

Nu ik deze blog schrijf ben ik net in Perth aangekomen, met 36.1 graden en 3 zware tassen kan ik niks anders dan in het park liggen. Ik slaap bij een vriendinnetje die ik in Brisbane heb leren kennen en die nu in Perth werkt (sinds 2 dagen) maar ze komt pas om 19.00 uur thuis dus ik heb nog wat tijd (3 uur)

Mijn laatste blog stopte ik met dat ik was verhuisd naar mijn nieuwe hostel in Melbourne. Ik was erg blij bij het strand te zitten want er was een hitte golf met temperaturen rond de 46 graden. In mijn hostel had ik hele leuke roommies waar ik mee naar het strand ben geweest, rond st. Kilda heb gelopen en ook nog een penguin tour heb gedaan. In st. Kilda kan je s'avonds namelijk penguins zien na zonsondergang. Ondanks de nog steeds hoge temperaturen s'avonds hebben we gelukkig toch 2 penquins gezien, wat heel schattig was.

Donderdag was toen mijn laatste dag in Melbourne. Ik had s'avonds (20.00 uur) de bus geboekt naar Adelaide dus ik moest me nog een hele dag vermaken (10.00am is uitcheck time in hostels). Met brisbane festival in september had ik een jongen leren kennen die in Melbourne woont. We hebben contact gehouden en toen heb ik met hem de dag doorgebracht. Hij heeft me the hills laten zien (want het was daar 43 graden ipv 46 in de stad) en we hebben door de buitenwijken van Melbourne gelopen. S'avonds heeft  hij me op de bus gezet waarna ik om 6.00am in Adelaide aankwam. Ik had daar al voor 3 nachten een hostel geboekt en toen ik aankwam kon ik gelijk al in het hostel wat heel fijn was.

In mijn hostel had ik een heel leuk Mexicaans meisje ontmoet waar ik 4 dagen mee heb opgetrokken. We hebben heel veel door de stad gelopen, want het is een super leuke stad en omdat het zo warm was overal ijs gegeten natuurlijk. Ook zijn we naar het strand geweest, hadden we een bbq, zijn we naar de botanische tuinen geweest, casino, pub crawl en hebben we een deel gezien van de santos tour down under (soort tour de france). Ook wilden we nog een winery tour doen, maar helaas was die gesloten. Wel echt super goed vermaakt.

Op maandag 20 januari ben ik toen naar Kangaroo Island gegaan om te wwoofen. WWOOF staat voor Willing Work On Organic Farm, wat inhoudt dat je 4-6 uur per dag op een organic farm werkt in ruil voor eten en een slaapplek.
Ik ben daar uiteindelijk 12 nachten gebleven omdat ik het super leuk vond en het heel gezellig was. Ik zal beschrijven hoe een gemiddelde dag er uitzag
Ergens tussen 7.00am en 8.00am ging de wekker dan had ik een half uur om op te staan, aan te kleden en naar hun huis te lopen voor ontbijt. We begonnen dan ergens tussen 8.00am en 9.00am. Om 11.00 uur was het smoko, ook wel morning tea of op zijn nederlands koffie pauze. Dan aten we cake, brood of fruit. Om 11.30 gingen we dan verder met werken tot een uur of 1.30-2.30 afhankelijk van hoe laat we startte. Dan aten we lunch en was ik de rest van de dag vrij. Ik mocht hun auto gebruiken (manual en links rijden maar de auto en ik hebben het allebei overleefd) en ging ik naar het strand. Dan douchen wat ook nog een heel gebeuren was (voor alles wat ze deden gebruikten ze ook alleen maar regen water) en dan rond een uur of 8.00pm hadden we avond eten en HEERLIJk zelf gebrouwen bier en dan soms nog een spelletje (5x het zelfde spel gespeeld en 5x verloren >.<). Dan in het pikkedonker terug naar mijn tent en vaak nog even van de geweldige sterrenhemel genieten. Ook hoorde ik elke nacht possums en kangaroos, wat erg gezellig was.

In Australie noemen ze avond eten vaak tea. Wat best verwarrend is. De eerste dag zeiden ze "we won't have tea until 8.00pm, so take your time at the beach". Ik dacht dat ik geen avond eten zou krijgen maar gelukkig stond er heerlijk eten op mij te wachten. Daarna nodigde mijn wwoofing host een andere wwoofing host uit om te komen eten met zijn 2 wwoofers en dat ging zo "would you like to come over tonight for either tea or coffee" wat voor mij klinkt al 2 drankjes, maar hij werd toch echt uitgenodigd voor avond eten of coffee na het avond eten. Hij koos voor de tea, was een hele gezellige avond.

Op maandag 27 januari waren er ook nog 2 andere franse wwoofers gekomen. Ze waren heel aardig en met hun heb ik ook een 2 day tour gemaakt over het eiland. We hebben onder andere the remarkable rocks en admiral arch waar we zeehonden hebben gezien, een platypus walk gedaan maar helaas geen platypus gezien in het zuid westen van het eiland toen over een dirt road (gemiddelde snelheid 25km/h) naar het noorden gereden en daar overnacht. De volgende morgen nog naar the lighthouse geweest en een kleine hike gedaan.

Voor de rest op het eiland dolfijnen (ik heb met ze gekanoed (was zooo vet)), kangaroes, wallibies, stingray, kwallen, slang (waarschijnlijk een hele giftige), spinnen (onder andere the huntsman) en bats, goanna en mackpies gezien.

Op zaterdag 1 februari heb ik toen de boot weer terug naar Adelaide genomen. Ik had met 2 meisjes afgesproken om naar Perth te rijden maar een meisje had gecancelled. We hebben toen voor een nacht een hostel geboekt en andere mensen geprobeerd te vinden, dat is gelukt en uiteindelijk zij we zondag om 10.00am vertrokken met ik, een canadees meisje en 2 duitse jongens. Helaas was er nog een andere hitte golf en hebben we zondag met 43 graden zonder airco heel wat uurtjes in de auto gezeten. Onze gemiddelde snelheid lag wel wat hoger dan de max snelheid van 110 (namelijk wel 140). Omdat er tussen Adelaide en Perth zo weinig verkeer is, zegt iedereen elkaar gedag, dat vond ik wel heel leuk. Tussen SA (South Australia) en WA (West Australia) moet je door quarantaine, wat inhoudt dat je geen vers groente en fruit over de border mee mag nemen. Wij hadden dit toch gedaan (wel fruit en groente goed verstopt, want elke auto wordt gecontroleerd), niet mijn idee, gelukkig hadden ze het niet gevonden want we kwamen er later achter dat de boete 2500dollar is. Zou toch wel een beetje zonde zijn.
Het canadeze meisje en ik sliepen in de auto en de 2 duitsers sliepen in de tent. De eerste nacht sliepen we in Ceduna en de tweede nacht in Norseman (de 2e dag meer dan 1200kms gereden). Daartussen is Nullarbor wat letterlijk betekend "no trees". De plekken waar we sliepen waren heel basic en hadden ook geen douches. We hadden in Norseman dan ook veel geluk dat we een fuelstation hadden gevonden waar we gratis konden douchen als we daar de tank vol gooide.
Het was echt een super leuke reis, zou het zo weer doen.

According to the lonely planet: "London to Moscow, or Perth to Adelaide? There's not much difference, distance-wise. Misschien geeft dat een goed beeld van hoeveel kms we hebben gereden (2700)

Nu nog iets van 2 weken in Perth (is trouwens the most isolated capital city in the world) voordat ik terug vlieg naar Melbourne. Ga morgen mijn vliegticket boeken. Op 26 februari vlieg ik dan helaas al weer terug naar Nederland. Ik ben echt van dit land gaan houden en zou nog veeeeeel langer willen blijven (vooral met de gedachte terug te moeten naar school;-)).

Bedankt voor het lezen en tot snel.

Liefs xxx Anna

• 05 Februari 2014 - 08:19

Hans:

Wat een enthousiast verhaal. lekkere twee weken nog. Verheug me je weer te zien!
    Hans

• 05 Februari 2014 - 09:48

Jessica:

Hey chick,

Wat een spannende avonturen beleef jij zeg! Het klinkt allemaal geweldig! Wat fijn dat je zoveel leuke mensen daar hebt ontmoet.
    Veel plezier nog je laatste weken en alvast een goeie reis naar huis!

Xx Jessica

• 05 Februari 2014 - 11:16

Janny:

Hoi Anna,
    Wat een indrukwekkende reis maak jij toch, wat zie je veel en wat maak je veel mee. Kan me voorstellen dat je nog lang geen zin in school hebt :-). Geniet van je laatste drie weken en zie je op Schiphol. Liefs Janny

• 08 Februari 2014 - 16:57

Ans Maat:

Lieve Anna,geniet nog lekker van de laatste weken.
    Sterkte met afscheid nemen en alvast een goede
    thuisreis toegewenst. Xx feiko en ans